Farvel til YouSee tv boks - goddag til MythTV og XBMC på Raspberry Pi

Jeg er lige blevet færdig med at sætte et lækkert TV-kigge-system op for min lille familie.
Det er en erstatning for YouSees TV-boks som vi ind til nu har haft lejet gennem Skanderborg antenneforening.

De centrale muligheder som vores HTPC (Home Theater PC) giver os:

  • Optage to samtidige programmer.
  • Optage i høj kvalitet.
  • Planlægge optagelser fra en stor Elektronisk Program Guide. Som tilgås med en browser fra en hvilken som helst PC i huset.
  • Avancerede optage-muligheder (en gang pr dag, en gang pr uge, alt hvor der står "science fiction" i beskrivelsen).
  • Masser af optageplads.
  • Afspilning af optagelser fra alle husets PCer.
  • Afspilning af optagelser på TV via et simpelt bruger-interface.
  • Reklamer springes over ved afspilning af optagelser.

Nedenfor ser vi mit TV. Nederst har jeg sat ring om fjernbetjeningen og en Raspberry Pi.

Hvad består så detteher i for nogen dimser

De centrale komponenter er:

  • Netværkstuner
  • MythTv server
  • En Raspberry Pi mini-pc med xbian mediecenter

Netværkstuner

Vi har en netværkstuner som hedder HDHomeRun fra SilliconDust.

Den ser sådan ud fra forsiden:


Og fra bagsiden:

Du ser her tre stik. Strømforsyning, almindeligt 10/100 Mbit netværksstik og så et Coax-stik.

Du forbinder strømforsyningen til almindeligt vægstik.

Du forbinder netværksstikket til dit lokale netværk.

Du forbinder coax-stikket til dit antennestik i væggen.

Når du har gjort det så er der nu to TV-tunere tilgængelige på dit lokal-net. Fuldstændigt samme teknologi som findes i dit HD-tv.

En tuner kan omsætte det der kommer fra antennekablet til enten MPEG2- eller MPEG4-data-strømme.

Denne boks kan spise både DVB-C (kabeltv) og DVB-T (stueantenne).

Den kan ikke afkode krypterede kanaler, så hvis du ikke er på en antenneforening så vil du kun kunne tilgå sådan noget som alle DRs kanaler.

Hvis du har en PC med Windows' Media Player på så vil du med sådan en boks på dit net nu kunne se TV på din PC.

Nå, men sådan en boks satte jeg altså på mit netværk.

MythTv server

MythTV er noget software du kan installere på en Linux PC. Der findes en serverudgave og en klientudgave. Og de kan installeres på samme maskine hvis du vil.

Jeg har udelukkende installeret server-udgaven.

Den server jeg bruger er en Linux maskine. Den er installeret med CentOS version 6.3. Og så er den iøvrigt virtuel, den bor hos en ESXi server. XX navn på ESXi.

Det som MythTV serveren (backend kaldes den) kan gøre er:

  • Holde styr på Elektronisk Program Guide.
  • Holde styr på hvornår brugerne har bedt om at der skal ske optagelser (i forhold til den elektroniske program guide).
  • Starte og stoppe optagelser på basis af brugernes ønsker om optagelser

For at få den elektroniske program guide fyldt med data (hvornår viser hvilke tv-stationer hvilke programmer - de næste 14 dage) har jeg installeret en pakke med scripts fra XMLTVDK.

Jeg har installeret den pakke der hedder all_grabber, som skraber tv-guide-information fra f.eks. de program guides der findes på dr.dk og yousee.dk.

Hver nat kører der et script på min MythTV-server som først aktiverer all_grabber, og derefter aktiverer et MythTV-program som opdaterer MythTVs program guide database.

Effekten er at jeg i en browser kan se en EPG som denne:


Jeg kan i browseren nu klikke på et program og vælge at det skal optages.


Jeg kan i browseren se, hvad der er planlagt for den nærmeste fremtid.


Jeg kan lave avancerede optage-opsætninger.


Den ovenstående optage-plan vil udsøge udsendelser der står "jack driscoll" i beskrivelsen af, og som sendes søndage, én optagelse pr. uge.

En Raspberry Pi mini-pc med xbian mediecenter

Dette er nok den hotteste del af setup'et.

Vi skal jo have set de programmer der bliver optaget. Hvordan gør vi det?

Jeg har købt en hardware-dims som hedder Raspberry Pi. Den har kostet mig ca 300 kroner.


Det er en fuld computer, som man kan bruge til alt muligt. Har du et sjovt projekt som vil kræve en lille PC, så er det en RasPi du skal have fat i.

Den er på størrelse med et kreditkort. Har HDMI-udgang, netværksstik og to USB-porte. En processor og hardware-accelereret MPEG4-afspilning.

På denne RasPi har jeg installeret et operativsystem som hedder xbian.org. Xbian er en udgave af XBMC tilpasset RasPi. Og hvad er så XBMC? Xbox Media Center står det faktisk for.

Oprindeligt var XBMC et projekt som gik ud på at bygge software til Xbox som kunne lave den om til et mediecenter.

I dag er XBMC et projekt som går ud på at lave mediecenter-software til masser af hardware-platforme, ikke kun Xbox.

XBMC har en lækker brugergrænseflade som giver adgang til at afspille musik, se billeder og ikke mindst at afspille video.


XBMC har indbygget integration til en kæmpe flok medie-kilder, så det er sandsynligt at den kan suge musik eller video ud af din NAS eller Windows maskine.

Til min brug har jeg sat op at xbian kan snakke med min MythTV server.

Den kan liste optagelser og den kan afspille dem.


Og betjeningen sker gennem den fjernbetjening som hører til mit Samsung TV.

Op, ned, afspil, spole frem og tilbage - det er bare de knapper man normalt ville bruge på sin fjernbetjening.

Jeg skifter mellem almindeligt live TV-kiggeri og xbian ved at jeg på fjernbetjeningen skifter kilde. Fuldstændigt som jeg gør hvis jeg skal afspille en DVD.


Kommentarer

1 - Hej

Har du prøvet Openelec/Raspbmc på Raspberry Pi'en? De har fået TV/PVR indbygget nu Emoticon Har dog ikke prøvet MythTV på den endnu.

Hilsen Kim
Skrevet af / Written by Kim fra 11:16:01 På 27-09-2012 | - Hjemmeside - |

Gravatar Image2 - "I bought a hardware gizmo called Raspberry Pi . It has cost me about 300 dollars."

30 dollars should do it.

-Martin Emoticon
Skrevet af / Written by Martin fra 20:36:20 På 27-08-2012 | - Hjemmeside - |

Gravatar Image3 - Hov ... glem lige min kommentar. Jeg ramte ind i din side og så valgte Google at oversætte den til engelsk.

Det tænkte jeg ikke yderligere over da du jo blogger på engelsk af og til.

Og med google translate bliver 300,-kr altså til 300 dollars ...

hilsner
Martin
Skrevet af / Written by Martin fra 20:38:45 På 27-08-2012 | - Hjemmeside - |

Gravatar Image4 - Hej Kim. Jeg har prøvet både OpenElec og Raspbmc, men det er et stykke tid siden.
De var udemærkede, men på det tidspunkt virkede xbian mere hurtig i det. Jeg bliver på xbian med mindre jeg hører spændende som jeg mangler fra de andre...
Skrevet af / Written by Jens Bruntt fra 17:13:04 På 28-09-2012 | - Hjemmeside - |

Gravatar Image5 - Hej Jens,

Jeg har et tilsvarende setup her, og har lige prøvet at bruge XBian (0.6.3) op mod min Myth (0.25) server.

Det ser ud som om MythBox hænger under XBian når jeg forsøger at aktivere den, og der er ikke umiddelbart noget at spore i logfilen.

Hvordan gjorde du?

Normalt bør MythBox spørge efter konfigurationen første gang den køres, men det skete ikke her. Jeg satte den op manuelt ved at kopiere en virkende settings.xml fra en anden maskine der virker, men den hænger stadig.

Var der noget særligt du gjorde? Eller kører du på en anden version end jeg gør?
Skrevet af / Written by Per Bækgaard fra 16:16:41 På 05-09-2012 | - Hjemmeside - |

Gravatar Image6 - @3 Hej Per.
Jeg prøvede MythBox, men kunne ikke få den til at virke.
Det du kan gøre har jeg beskrevet her: { Link }
God fornøjelse.
Skrevet af / Written by Jens Bruntt fra 18:26:19 På 05-09-2012 | - Hjemmeside - |

Gravatar Image7 - Hej,
Super fin guide... fik helt lyst til igen at begynde at lave et setup med MythTV (har et stående der har været slukket et par år).
Jeg tænkte på om man kunne indsætte CI/CAM ved MythTV, og på den måde blive i stand til at tage de krypterede kanaler fra boxer (hvis man altså har kortet)....

Ved du om det er muligt?

Mvh Jesk
Skrevet af / Written by jesk fra 15:17:54 På 17-12-2012 | - Hjemmeside - |

Gravatar Image8 - @7 - Det kan lade sig gøre at se krypterede kanaler på Linux, men det må du selv søge videre omkring sasc-ng.

@ Jens
Vil det så sige at du kan se de tunere - således du kan se LiveTV fra Mythbackenden ? og ikke kun allerede optagede programmer? Som jeg læser din fine artikel, optager du tingene først og ser den bagefter (ikke som LiveTV)

God jul
Skrevet af / Written by Per fra 17:23:35 På 22-12-2012 | - Hjemmeside - |

Gravatar Image9 - @7 - Det kan lade sig gøre at se krypterede kanaler på Linux, men det må du selv søge videre omkring sasc-ng.

@ Jens
Vil det så sige at du kan se de tunere - således du kan se LiveTV fra Mythbackenden ? og ikke kun allerede optagede programmer? Som jeg læser din fine artikel, optager du tingene først og ser den bagefter (ikke som LiveTV)

God jul

Skrevet af / Written by Per fra 17:23:48 På 22-12-2012 | - Hjemmeside - |

Gravatar Image10 - Hej Jens

Mange tak for et inspirerende blog indlæg !
Jeg har nu selv sat min RPi op som Myth TV frontend, med en HDHOMERUN HDHR3-EU tuner og p.t. en Atom D525 netbox pc'er som backend.

Det fungerer glimrende - men vejen til success var dog ikke helt let, når man er linux n00b Emoticon

MythTv Frontend:
*Raspberry PI model B m- Raspbmc (nightly build)
*CMyth addon som PVR client (ligger i raspbmc som std.)

MythTv backend:
*Foxxconn netbox m Atom D525 m. hdd
*OS er Mythbuntu 11.10 (m mythtv 0.24) pga. problemer med CMyth (i raspbmc) der ikke understøtter protokol fra nyere mythtv 0.25 og 0.26

I forgårs optog jeg X-Men2 i HD kvalitet. Da jeg senere så den fra RPi synes jeg dog at lyden enkelte gang kom ud af synk ... da jeg prøvede at afspille igen virkede det, så det var ikke optagelsen der var problemet.

har du oplevet noget lignende ?

De bedste hilsner
Kurt
Skrevet af / Written by Kurt fra 08:53:01 På 14-01-2013 | - Hjemmeside - |

Gravatar Image11 - Hej Jens

Mange tak for et inspirerende blog indlæg !
Jeg har nu selv sat min RPi op som Myth TV frontend, med en HDHOMERUN HDHR3-EU tuner og p.t. en Atom D525 netbox pc'er som backend.

Det fungerer glimrende - men vejen til success var dog ikke helt let, når man er linux n00b Emoticon

MythTv Frontend:
*Raspberry PI model B m- Raspbmc (nightly build)
*CMyth addon som PVR client (ligger i raspbmc som std.)

MythTv backend:
*Foxxconn netbox m Atom D525 m. hdd
*OS er Mythbuntu 11.10 (m mythtv 0.24) pga. problemer med CMyth (i raspbmc) der ikke understøtter protokol fra nyere mythtv 0.25 og 0.26

I forgårs optog jeg X-Men2 i HD kvalitet. Da jeg senere så den fra RPi synes jeg dog at lyden enkelte gang kom ud af synk ... da jeg prøvede at afspille igen virkede det, så det var ikke optagelsen der var problemet.

har du oplevet noget lignende ?

De bedste hilsner
Kurt
Skrevet af / Written by Kurt fra 08:53:12 På 14-01-2013 | - Hjemmeside - |

Gravatar Image12 - Hej vil det være muligt at tilslutte den tv tuner til en NAS og så se sine programmer gennem WD live boks? Nasen har vist fået tv center med opdatering (qnap)
Mvh Michel
Skrevet af / Written by Michel fra 21:41:25 På 06-03-2013 | - Hjemmeside - |

Gravatar Image13 - Diverse svar...

@7 - det med de-kryptering... Jeg tror ikke du i Danmark kan få det til at fungere med et HDHomerun-produkt. I USA sælges der et HDHomeRun-produkt der kan modtage sådan et kort.

@8 - jeg KAN se live tv. jeg bruger noget der kaldes et PVR Add-on. Det kommer "ud af boksen" på alle de tre XBMC-varianter der findes til Raspberry Pi. Det er et addon som hedder cMyth. Effekten af cMyth er at XBMC (frontenden) kan sige til MythTv-servern at nu skal den tune en bestemt kanal og sende videostrømmen til XBMC. Så det er altså Myth der leverer videostrømmen. Det fungerer rigtigt fint.
Jeg har derfor været ude at invester i en ekstra HDHomeRun boks, så det ikke forstyrrer mine optagelser.

@10 - Jeg ser også at lyd og billede kommer ud af sync. Helt lige som du beskriver det. Det sker ikke altid.

@12 - Pas. Google er nok din ven med de spørgsmål tror jeg. Emoticon
Skrevet af / Written by Jens Bruntt fra 07:49:13 På 07-03-2013 | - Hjemmeside - |

Gravatar Image14 - Hej Jens.

Har kørt med et Mythtv setup på en OpenSUSE i flere år med en HDhomerun tuner, men har hele tiden godt villet køre på en Centos installation.
Nu er tiden kommet til at virtualisere som du også selv har gjort, og jeg er derfor meget interesseret i at høre om du har en guide, eller en link til en guide om hvordan man får MythTV til at køre på en Centos?
MVh
Steen
Skrevet af / Written by Steen fra 11:38:16 På 01-04-2013 | - Hjemmeside - |

Gravatar Image15 - @14 Hej Steen. Jeg tog udgangspunkt i denne opskrift: { Link } - men improviserede lidt undervejs. RHEL er jo sådan set det samme som CentOS.

Jeg slog SELinux fra undervejs, og slog det aldrig til igen.
Skrevet af / Written by Jens Bruntt fra 11:45:28 På 01-04-2013 | - Hjemmeside - |

Gravatar Image16 - Hej Jens
Jeg skal til at sætte et lignende setup op, men jeg vil høre, om det kan lade sig gøre a køre en Raspberry Pi som server med begge tunere?
Skrevet af / Written by Lasse fra 15:02:10 På 17-04-2013 | - Hjemmeside - |

Gravatar Image17 - Og et andet spørgsmål, hvordan har du fået din fjernbetjeningen til at fungere med Raspberry Pi'en?
Skrevet af / Written by Lasse fra 15:14:53 På 17-04-2013 | - Hjemmeside - |

Gravatar Image18 - @16 - Du kan ikke bruge din Raspberry Pi som MythTV server. Ikke mig bekendt. Og det vil undre mig hvis det kunne virke; den har ikke muskler nok.
Hvis du skal bruge MythTv så skal serveren være på en anden maskine.
Raspberyr Pi kan være frontend til din MythTv - den kan vise dine optagelser og den kan vise live-tv, begge dele streamet fra en MythTv Sever. Så bruger du en af XBMC-varianterne som software på din Raspberry Pi - sådan som jeg har gjort.

Hvis du ikke skal bruge MythTV i det setup så husker jeg det svagt som om at der i XBMC er mulighed for at stikke snabelen i en HDHomeRun TVtuner direkte. Men hvilke faciliteter du så har ved jeg ikke. Sandsynligvis udelukkende live-tv; ikke schedulerede optagelser.

@17 XBMC - som er den software jeg bruger - virker ud af boksen med fjernbetjeningen til mit Samsung TV. Der bruges en facilitet som findes i mange TV som går ud på at når man på remoten trykker f.eks. "play" så sendes play-kommandoen til TVet, og TVet sender så play-kommandoen gennem HDMI-kablet til tilsluttede enheder. XBMC lytter efter disse kommandoer og reagerer på dem.
Det kræver at ens TV er kompatibelt med den standard der bruges.
Så vidt jeg kan forstå så er det en standard som alle større TV-producenter benytter.
Jeg har intet gjort for at det skulle virke. Lækkert.
Skrevet af / Written by Jens Bruntt fra 18:47:58 På 18-04-2013 | - Hjemmeside - |

Gravatar Image19 - Hej igen Jens
Tak for done svar. Jeg troede bare, at du havde købt et IR øje eller lignende, men når det kan komme igenne HDMI'en, er det jo meget lettere.
Skrevet af / Written by Lasse fra 00:17:58 På 19-04-2013 | - Hjemmeside - |

Gravatar Image20 - Hej Jens!
Tak for en supergod page med nyttig info! Jeg er selv lige flyttet og skulle i den forbindelse til at sætte en yousee boks til igen (vi havde viasat i den forrige lejl.) for at udnytte potentialet, da jeg fandt din side igennem en kammerat på studiet. Jeg har lige et par hurtige spørgsmål inden jeg selv går igang. Jeg har nu en HP pavillion stationær PC med indbygget TV-kort, og jeg har en xbox 360 som jeg havde planlagt at gemme væk sammen med pc´en... Kan disse to erstatte hhv. HDhomerun og rasb.pi?? Hvis det er tilfældet ville jeg nærmest kunne få det op at køre idag! Det er ikke fordi jeg ikke vil ofre noget på installationen, jeg gider bare heller ikke købe mere end der er nødvendigt.
Med venlig hilsen
Søren Pedersen
Elektriker af guds nåde &
kommende El-installatør Emoticon
Skrevet af / Written by Søren Pedersen fra 11:43:51 På 22-04-2013 | - Hjemmeside - |

Gravatar Image21 - Ja, her er der flere veje at gå.
Din HP Pavillion kan - umidelbart - erstatte både HDHomerun og Raspberry Pi.
Hvis jeg skulle rode med sådan et setup ville jeg gå ind på { Link } og se mig om. Der burde være alt hvad du skal bruge.
MythTv er dels en server-sofware og dels en klient-software.
Server-delen kontrollerer en (eller flere) Tv-tuner (HDHomerun eller et TV-tuner-kort). Serveren holder elektronisk program guide opdateret.
Så er der klient-delen. Det er den som viser det der er optaget. Den snakker med server-softwaren.
Server- og klient-software kan installeres på samme PC.

Mit setup er delt op i to fysiske maskiner. En server og en klient. Raspberry Pi er ikke kraftig nok til at være server, og jeg vil ikke have en larmende PC (min server larmer meget) stående ved mit tv.

MythTv er noget med Linux. Hvis det skræmmer så kan man også tage et kig på Plex - { Link } som jeg har hørt godt om.
Skrevet af / Written by Jens Bruntt fra 12:37:25 På 22-04-2013 | - Hjemmeside - |

Gravatar Image22 - Tak for super god (og hurtig) info!
jeg må straks kaste mig ud i projektet når de værste flyttekasser er blevet gemt af vejen... Min Stationære pc er "gemt" i underetagen, så støj er intet problem her, som jeg forstår det kan jeg (hvis jeg er heldig at hdmi tricket virker med mit 2 år gamle philips tv!?) helt slippe for at have en box ved tv´et! Dette er jeg helt sikker på vil falde i god smag hos konen.
Jeg vender tilbage senere og fortæller hvordan det ender! indtil videre siger jeg mange tak for hjælpen!
mvh
Søren P.
Skrevet af / Written by Søren Pedersen fra 22:08:08 På 22-04-2013 | - Hjemmeside - |

Gravatar Image23 - Hej Jens

Kan du ikke lige forklare hvordan MythTV styrer HDHR og hvor selve optagelsen sker.Er der harddisk i HDHR eller optager den på en netværks HDD?

mvh
Søren L.
Skrevet af / Written by Søren Larsen fra 16:02:02 På 04-05-2013 | - Hjemmeside - |

Gravatar Image24 - Hej Søren i @23. Har du læst alt hvad der står ovenfor og de links jeg linker til?
Det tror jeg ikke Emoticon

MythTv serversoftwaren beder HDHR om at tune et bestemt kanal og levere en MPEG2 eller MPEG4 data-strøm.
Denne strøm gemmer MythTv serveren så der hvor du har konfigureret den til at gemme. Som MPEG2 eller MPEG4. Om det bliver MPEG4 eller MPEG2 bestemmes af den TV-kanal der tunes.
MyhyTv kan konfigureres til efterfølgende at konvertere til et andet format.
Stedet der gemmes kan være på en lokal disk eller en netværks-disk. Det som serveren kan mappe til kan den gemme til. Men man skal læse på MythTv wikien omkring om det så er en god ide at gemme over netværket. Jeg vil tro at det kræver gigabit netværk før det er noget der kan tilrådes.
Skrevet af / Written by Jens Bruntt fra 21:53:48 På 06-05-2013 | - Hjemmeside - |

Gravatar Image25 - Du har ret Jens, det havde jeg ikke. Sorry!

Men tak for dit svar, nu forstår jeg det. Jeg håbede ellers at HDHR og min Raspberry PI kunne klare det - uden en ekstra box på netværket, men sådan skulle det altså ikke være Emoticon
Jeg prøver at finde en anden løsning.
Skrevet af / Written by Søren Larsen fra 00:06:55 På 08-05-2013 | - Hjemmeside - |

Gravatar Image26 - Du har ret Jens, det havde jeg ikke. Sorry!

Men tak for dit svar, nu forstår jeg det. Jeg håbede ellers at HDHR og min Raspberry PI kunne klare det - uden en ekstra box på netværket, men sådan skulle det altså ikke være Emoticon
Jeg prøver at finde en anden løsning.
Skrevet af / Written by Søren Larsen fra 00:06:55 På 08-05-2013 | - Hjemmeside - |

Gravatar Image27 - Hej

Jeg har lige et spørgsmål som jeg brugt meget tid at finde ud af, - kan i/du hjælpe mig.

Har HDHomeRun Dual DVB-C/DVB-T ( { Link } ) DVB-T2? og hvis ikke giver det vel ikke mening af have sådan in boks når vi i DK skifter til MPEG-4 format eller har jeg misforstået noget?

Jeg har antenne dvs. DVB-T

Mvh

Henrik
Skrevet af / Written by Henrik fra 16:32:19 På 19-05-2013 | - Hjemmeside - |

Gravatar Image28 - Hej Henrik.

Jeg er ikke ekspert her, men jeg tror du har ret i at der nok kommer et problem når man som dig bruger DVB-T til at modtage sit signal - hvis man vil bruge det HDHomeRun produkt du linker til (og som jeg også bruger).

Jeg kan fortælle dig at dén HDHomeRun du linker til KAN håndtere MPEG4-signaler. Det er det som min gør på omkring halvdelen af de kanaler jeg får signal fra. Men jeg får mine signaler gennem DVB-C som den jo også kan håndtere.

Hvis jeg var dig så ville jeg kontakte { Link } og spørge om om de har et produkt på vej til det europæiske marked som kan modtage med T2...
Skrevet af / Written by Jens Bruntt fra 23:31:06 På 19-05-2013 | - Hjemmeside - |

Gravatar Image29 - Hej Jens,

Først tak for en glimrende blog Emoticon

jeg har nybegynder med MythTV, men kender meget til tv nettet og virtualisering ift. den opgave du har lavet. HD HomeRun er også helt ny for mig, men jeg har behov for lidt hjælp.

Jeg har købt HD HomeRun Dual og sat den på nettet, kørt en MythBuntu backend server op på en VMWARE ESXi, når jeg kører HDHomeRun Config GUI fra backend, kan den også se tuneren. Men hvad gør jeg herfra??, kan du smide nogle guldkorn ud? Emoticon

Jeg har YouSee i byen.

På forhånd tak Emoticon

Mvh. Martin
Skrevet af / Written by Martin Lindemann Frederiksen fra 10:05:24 På 10-07-2013 | - Hjemmeside - |

Gravatar Image30 - Hej Martin på @29 Jeg skal prøve. Jeg har ikke lige mine noter, så det bliver lidt upræcist.
Du skal have fat i de frekvenser som dine yousee kanaler er på. Flere kanaler kan være på samme frekvens. Det er nogle tal som er på ca 10 cifre.
Jeg mener jeg fik fat i kanalerne ved at bruge et af de Windows programmer man kan downloade fra sillicon dust.
Jeg mener jeg skulle bruge ca 5 tal til de ca 12 kanaler jeg har sat op.
Så starter man mythtv config gui'et.
Her skal du først konfigurere at du har en HdHomeRun. Den findes som wn af flere valgmuligheder der hvor man kan konfigurere tunere.
Du skal sætte samme HdHomeRun op to gange fordi den har to tunere.
Derefter skal du væk fra tuner opsætningen og over i et andet menupunkt og konfigurere kanaler.
Der findes her en mulighed for manuelt at lægge frekvenser ind. Og jeg mener at man kan lægge flere ind på samme tid. Derefter skal man aktivere en knap som gør at mythtv prøver at få kanaler fra de frekvenser du har fodret den med. Og så vil den prompte dig med forslag til hvad kanalerne skal kaldes.
Når du er nået til dette punkt er du langt. Det næste bliver sikkert at se på den danske xmltv epg software samling og yahoo gruppe.
Skrevet af / Written by Jens Bruntt fra 18:05:04 På 10-07-2013 | - Hjemmeside - |

Gravatar Image31 - @30 - tak for svaret Jens Emoticon

jeg har fået det til at spille, bla. til info skal man bruge følgende info til YouSee net i sin kanalscanning:
Frekvens 143000 kHz
Symbolrate 6875
Modulation 64
netværksnummer 100

Jeg har installeret DVBLINK i stedet på min Synology NAS, der får man hele pakken for 273kr. samt komplet integration med XBMC, IOS enheder mv., man kan også køre på andre NAS eller Windows/Linux:
{ Link }

Nå, men det handlede tråden jo ikke om, men igen, tak fordi du bruger så meget tid på din blog!

God sommer.

Mvh. Martin
Skrevet af / Written by Martin Lindemann Frederiksen fra 09:33:07 På 11-07-2013 | - Hjemmeside - |

Gravatar Image32 - Hej

Jeg er megt ny i et her og håber i kan hjælpe mig.

Jeg har en apple tv (1.gen med 40GB) hvor jeg har installeret xbmc (fordo). Denne er sat til min fladskræm i stuen via HDMI.

Mit sprøgesmål er

  1. Hvad skal der til for at kunne optage via xbmc. Kan ikke gennemskue om man bare skal sætte live tv funktionen op eller om det kræver noget andet.

  2. jeg har en del Add on hvor man stremer live kan man optage disse og se dem senere

Hilsen

Serkan
Skrevet af / Written by serkan fra 13:24:44 På 21-07-2013 | - Hjemmeside - |

Gravatar Image33 - Hej serkan.
Jeg tror ikke du kan få xbmc til at optage, men jeg kan tage fejl.
Du må ud og Google
Skrevet af / Written by Jens Bruntt fra 15:46:41 På 21-07-2013 | - Hjemmeside - |

Gravatar Image34 - Hej Jens,

Tak for et spændende indlæg. Jeg lod mig ganske givet rive en smule med, og bestilte rimelig hurtigt en HD Homerun boks (den nyeste version).

Jeg sidder på en yousee forbindelse, og efter at have læst på silicons egen hjemmeside om muligheden for at streame til enheder på nettet, troede jeg vist fejlagtigt det betød, at jeg kunne gøre det sådan med boksen alene.

Altså at boksen var i stand til at sende et stream ud på nettet, og jeg fra en anden placering (fx sommerhus, i toget osv) kunne fange det signal og se tv.

Jeg kan nu læse rundt omkring, at det vist netop ikke er muligt sådan out of the box. Men at det i stedet kræver en server-back end og front app til at håndtere det. Summa Summarum, skal jeg have en pc (eller anden enhed) tændt 24/7? Er det korrekt?
Skrevet af / Written by Lasse Vad Pedersen fra 08:33:01 På 29-08-2013 | - Hjemmeside - |

Gravatar Image35 - til @34 - Lasse - efter min bedste overbevisning ja.
HDHomerun er en "dum" enhed. Noget skal fortælle den hvad den skal gøre (f.eks.: "DU skal tune TV2 og du skal streame det til XYZ").
Det du beskriver som f.eks. SlingBox { Link }

Du KAN selvølgelig åbne din router/firewall for indgående trafik til din HDHomeRun (der må være nogle bestemte porte den modtager ordrer på).
Men det vil jeg bestemt fraråde. For så kan hvem som helst på internettet bruge din HDHomeRun. Der er ingen sikkerhedsmekanisme på en HDHomeRun.
Skrevet af / Written by Jens Bruntt fra 14:36:28 På 01-09-2013 | - Hjemmeside - |

Gravatar Image36 - Det var det jeg frygtede, og vist også fik læst mig frem til. Endte med at sende homerun enheden retur, hvert fald indtil videre.

SlingBox er interessant, men også en dyre løsning end mit "hobby" projekt pt helt kan retfærdiggøre. :)

Jeg har en Synology NAS ved siden af, og har pt øje på DVBLink usb tuner, der burde kunne løse mit problem. Som jeg har forstået det, kan usb tuneren det samme, men DVBLink softwaren, sørger for at fortælle "du skal tunge TV2, du skal streame det til XYZ".

Så vidt jeg kan gennemskue, er det hvad jeg søger. Og så kan det vist lade sig gøre for et tusind kroners budget.
Skrevet af / Written by Lasse Vad Pedersen fra 15:53:24 På 01-09-2013 | - Hjemmeside - |

Gravatar Image37 - Jeg har selv længe overvejet at købe en Slingbox da jeg opholder mig meget af tiden i udlandet. Men jeg tror måske at dette nye tiltag fra watzmenow.tv bliver løsningen på mit lille TV problem. Og så er prisen til at betale. 90 kr. for grundpakken. Jeg tror at det ender med en KÆMPE priskrig på div. tv-pakker Emoticon
Skrevet af / Written by Jack Simon Kristensen fra 17:07:51 På 21-01-2014 | - Hjemmeside - |